מרשם ראיה Prescription

מרשם ראיה Prescription הוא במקרים רבים התוצר של בדיקת הראיה האופטומטרית. במילים אחרות, את תוצאות בדיקתו ואת האבחון של לקות הראיה של הנבדק מעלה האופטומטריסט על הכתב בפורמט בינלאומי מקובל, בעזרתו ניתן בהמשך לייצר את הפתרון האופטי הנדרש כגון משקפיים או עדשות מגע.

מרכיבי מרשם ראיה Prescription

למרשם הראיה המקובל מספר מרכיבים (פרמטרים) הנכללים בו:

SPH – מציין את עוצמת ליקוי הראיה. מופיע בצירוף סימן מינוס (-) ומציין קוצר ראיה, או עם סימן פלוס (+) עבור אלו הסובלים מרוחק ראיה.

CYL – מציין את עוצמת האסטיגמציה (צילינדר) של הנבדק.

AXIS – מציין את זווית (כיוון) הצילינדר.

ADD – מציין את תוספת המרשם עבור טווח הקריאה. מיועד לשימוש רק במשקפיים רב-מוקדיים (כגון משקפי מולטיפוקל).

PD – מציין את המרחק בין האישונים. במקרים מסויימים יצויין רק ערך אחד, ובמקרים מסויימים יצויין ערך עבור PD לקרוב ו-PD לרחוק כדי למדוד את התכנסות האישונים. גם נתון זה רלוונטי רק לעדשות רב-מוקדיות (ורק לאלה היודעות לעשות שימוש בנתון)

הנתונים יופיעו במרשם הראיה בנפרד עבור עין ימין ועין שמאל.

מרשם ראיה אוטומטי

כיום קיימים מכשירים אוטומטיים רבים המסוגלים להוציא מרשם ראיה מעדשות של משקפיים קיימים, וישנן חנויות אופטיקה המייצרות עבור הלקוח "העתק" של המשקפיים הקיימים מבלי לערוך בדיקת אופטומטריסט, אולם אחוזי ההצלחה יהיו נמוכים משמעותית ממשקפיים המיוצרים לאחר בדיקת אופטומטריסט מלאה עקב חוסר בפרמטרים חשובים כגון מדידת PD, התכנסות אישונים, הבדלים בין המסגרות (כגון מרחק שונה מהפנים או זוית פנטוסקופית שונה) וכמובן חוסר היכולת לאתר שינויים בליקוי הראיה של הנבדק.

 

חומר נוסף:

wikipedia – Prescription

all about vision eyeglass-prescription